Interessante voedsel weetjes. Hoeveel ‘voedselweetjes’ had jij er goed?

Begin je jaar goed en laat ons je informeren over een aantal interessante voedselweetjes. We zijn erg benieuwd of en hoeveel je er hiervan kent. Zullen we maar beginnen? Hier komen ze dan:

 

  1. De witte kleur van melk komt door het vermengen van water en andere bestanddelen (vet en eiwitten) tot kleine deeltjes die het licht weerkaatsen.
  2. Pindakaas heeft zijn naam gekregen vanuit Suriname waar plakjes gesneden werden van blokken fijngestampte pinda’s (‘’Pienda-dokoen’’) alsof het kaas was.
  3. Aardbeien laten je darmen beter werken, helpen geïrriteerde darmen genezen en stimuleren de afvoer van gifstoffen en zware metalen.
  4. Het is je vast wel bekend dat friet veel vet bevat, maar wist je ook dat aan friet van een fastfoodketen vaak suiker wordt toegevoegd om ze een mooie bruine kleur te geven?
  5. Wortels hadden vroeger standaard verschillende kleuren: paars, wit, geel, etc. De oranje wortel zoals wij die kennen werd in Europa pas in de 17e eeuw ontdekt en is het resultaat van kruisingen.
  6. Voor wie dacht dat diepvriesgroenten minder gezond zijn dan verse groenten, beide zijn erg voedzaam. Naarmate groenten ouder worden, verliezen ze hun gehalte aan vitamines en mineralen. Doordat diepvriesgroenten op het hoogtepunt van hun rijpheid worden ingevroren bevatten nog veel vitaminen en mineralen.
  7. In steeds meer toetjes zit gelatine uit de botten van koeien of varkens. Ook yoghurt schijnt het soms te bevatten. Eet je vegan, dan is het dus steeds beter opletten geblazen.
  8. Omega 3-vetten verlagen het risico op hart- en vaatziekten. Het advies is daarom om 1 keer per week een portie vette vis (zalm, haring, makreel, sardines) te eten. Echter bevatten sommige vissoorten veel kwik en kun je deze beter niet te vaak eten. Ook kweekzalm kun je vaak beter laten staan.
  9. Zowel rozijnen als krenten zijn gedroogde druiven. Het verschil tussen rozijnen en krenten is het soort druif dat gedroogd wordt. Rozijnen zijn voornamelijk gedroogde Sultana druiven (de witte druiven) en krenten zijn gedroogde Griekse druiven. Verder hebben krenten een zuurdere smaak dan rozijnen. Daarentegen is het suikergehalte in beide ongeveer gelijk.
  10. Pure chocolade heeft veel gezondheidsvoordelen; het verbetert de slechte cholesterol (LDL), het verlaagt de bloeddruk, het vermindert stress en het verbetert het gezichtsvermogen. Echter bevat chocolade wel veel calorieën dus moet je hier niet te veel van eten.
  11. Vanille wordt toegevoegd aan ijs, yoghurt, cola, chocolade, gebak, parfum en zelfs sigaretten. Het actieve ingrediënt in vanille, vanillinezuur, werkt namelijk stimulerend op onze hersenen waardoor we er steeds meer van willen hebben.
  12. Verpakkingen kunnen misleidend zijn. Zo doen producenten hun uiterste best om hun verpakkingen zo gezond mogelijk te maken, zodat mensen dit sneller kopen. Denk aan plaatjes van fruit en volkoren granen, ook al zit er maar erg weinig hiervan erin.
  13. Namen kunnen ook vaak misleidend zijn. Zo bevatten veel kaasproducten minder dan 51% kaas. Sommige kaasproducten, zoals smeerkaas, bestaan voor bijna de helft uit een combinatie van plantaardige vetten en smaakstoffen. Door de smaakstoffen denken je smaakpapillen dat je kaas eet, al is dit niet geheel het geval.
  14. Light is in Nederland een beschermde term. Een product mag zo genoemd worden als het 30% minder suiker óf 30% minder vet óf 30% minder calorieën bevat. Zo kan een product dus ‘light’ heten als het 30% minder vet, maar 120% meer suiker bevat. Light is dus niet altijd even gezond.
  15. Wist je dat er in je darmen meer bacteriën leven dan je lichaamscellen hebt? Je darmflora hebben naast alleen het verteren van je voedsel ook een grote invloed op je gezondheid, maar bijvoorbeeld ook op je humeur. Om je darmflora gezond te houden is het belangrijk om vezelrijk, maar ook door gefermenteerd voedsel (yoghurt, tempeh, zuurkool, etc.) te eten.

 

Zaten er een aantal weetjes tussen die jij nog niet kende of die je niet had verwacht? Of weet je misschien zelf nog leuke/interessante voedselweetjes? Laat het ons weten! In de volgende nieuwsbrief hebben we nog meer leuke weetjes voor jullie in deel 2 .